getest gps fietsnavigatie van Mio, Falk en Garmin

Fietsnavigatie test door E-bike & Trekking

Fietsnavigatie test door E-bike & Trekking

Onvoorstelbaar dat ze er tien jaar geleden nog niet waren, die handzame gps-apparaten voor op de fiets! Want nu ze er zijn, zouden we niet meer zonder willen. Het tijdschrift E-bike & Trekking heeft er 4 getest, zowel gloednieuwe als modellen die al wat langer te koop zijn. Op internet zijn tientallen gps-reviews te vinden en ook op menig forum zijn uitgebreide discussies te volgen. Zoveel fietsers, zoveel meningen. We hebben vier modellen getest, modellen die al wat langer te koop zijn en nieuwe. De bedoeling is om een beeld te krijgen wat de gemiddelde gebruiker nou precies op zijn stuur monteert als hij een “gps voor op de fiets” koopt. Vooruitlopend op de conclusie kunnen we zeggen dat geen van deze apparaten slecht functioneert. Maar dat je wel een verkeerd apparaat kunt aanschaffen. Belangrijk is, dat je vooraf goed bedenkt wat je van een gps verwacht. Zo reden we met een gps waar de fanatieke hartslag-trainer onder ons niets mee kon, maar waar een andere testrijder juist erg enthousiast over was: “Heerlijk, bestemming invoeren en een prachtige route gefietst. Duidelijk, niet te missen aanwijzingen. En nee, ik doe niets met het achteraf analyseren van mijn rit”. Lees er alles over in deze fietsnavigatie test.

Fietsnavigatie test

Merk-specifieke software niet ideaal Is de hierboven genoemde gps dan een goed of een slecht apparaat? Dat hangt dus af van wat je er van verwacht van gps op de fiets. De weg vinden of ritgegevens opslaan of delen met anderen, ondersteund door een software-pakket. Bij het laatste is het overigens opvallend dat de meeste merken krampachtig proberen de gebruiker aan hun software te binden, terwijl de gemiddelde fietser dat helemaal niet wil! Zonde dus, dat fabrikanten veel tijd en geld spenderen aan het ontwikkelen van eigen software. Met websites als bijvoorbeeld Strava, Endomondo of Runtastic kun je namelijk, ongeacht merk en type gps, ritten vastleggen om te analyseren en te delen met vrienden. De software waar de merken dan zelf mee aankomen, is vaak onder de maat: langzaam, onlogisch en met beperkte mogelijkheden. Soms worden ook de routes van andere merken of sites niet herkend, routes van andere sites, bijvoorbeeld de toertocht die je fietsclub voor het weekend heeft gepland. Er is dan vaak wel weer een ‘achterdeurtje’ te vinden, zodat je die route toch kan gebruiken, maar dan heb je de gebruiksaanwijzing al een tijdje naast je neergelegd, heb je meer dan gemiddeld verstand van computers en heb je er behoorlijk wat tijd ingestoken.

Fietsnavigatie test van Mio, Bryton, Falk en Garmin

Plug and play Uitpakken, monteren en wegrijden kan met alle apparaten in deze fietsnavigatie test. Hoeveel plezier je ervan hebt, hangt af van wat je er mee wil en daar willen we met deze test duidelijkheid over geven. We hebben de gps-en met name getest in Nederland. Sommige modellen hadden we mee op pad naar Duitsland. Aangezien we dus niet hebben getest in de Alpen of nog zuidelijker, kunnen we niet goed aangeven hoe goed het kaart-materiaal daar is.

De geteste fietsnavigatie modellen:

Test Garmin Ege Touring plus

Affietsnavigatie test Garmin Edge Touringgelopen najaar heeft Garmin het Edge assortiment uitgebreid met de Touring. Een ‘eenvoudige’ fiets-computer bedoeld voor de tour- en recreatiefietser. Maar schijn bedriegt! De Garmin Edge Touring zit vol met toepassingen waar jullie testrijder enthousiast van wordt. Er is goed gekeken naar de concurrentie en de ontwikkeling vanuit de professionele Edge 810 is doorgevoerd. De Garmin Edge ‘Plus’ herkent ANT+ hartslagmeters en e-bikes met ANT+.

In de verpakking, geen AC adapter, maar een USB-kabel voor het opladen. Wel twee stuurhouders, keurig met twee maten rubbers, dat past altijd. De meegeleverde handleiding is duidelijk.

Garmin Edge Touring getest: routes vastleggen

Eenvoudig op start drukken en de gereden route, snelheid, hoogte, temperatuur en eventueel de hartslag worden vastgelegd. Met weer een druk op de knop kun je de rit opslaan en thuis uploaden naar Garmin Connect, Strava of welk ander analyse programma dan ook. Als de opname is gestart kom je, wanneer je lekker een stuk fietst of aan het dwalen bent, eenvoudig terug bij auto of camping door terug naar de startpositie te navigeren. Je hebt dan keuze voor dezelfde weg terug of de kortste weg. Een geplande route kan op elk moment worden aangepast. Dat kan specifiek door een adres of plaatsnaam in te voeren of zelfs door op de kaart een positie aan te wijzen. Mogelijkheden te over. De oorspronkelijke route oppikken is geen probleem, je hoeft niet eerst naar ‘start’.

Garmin Edge Touring getest: plannen en navigeren

Als je ergens onbekend bent en een bepaalde afstand wil fietsen, toets je de afstand in die je wilt fietsen en de Garmin Edge Touring berekent drie routes. Zijn er maar twee routes mogelijk, dan blijft de Touring eindeloos doorrekenen. Dat is lastig, maar je kan de berekening stoppen en kiezen uit de twee eerste routes. Het idee is niet nieuw, Mio heeft het al en ook Bryton gaat er mee komen, maar het werkt verrassend goed. Met route opties kan worden aangegeven of je onverhard wil rijden, veerponten wil vermijden en of de Touring wel of niet moet vasthouden aan fietspaden.

Garmin Edge Touring getest: de kaarten

Met de basiskaart van de Touring ben je snel klaar, die is onvoldoende. Je kunt kaarten kopen bij Garmin, wij hebben in Berlijn gereden met de City Navigator. Prima kaart. In de bossen in Nederland reden we met de zeer gedetailleerde Topo Nederland Pro kaart. Een alternatief is het installeren van OSM-kaarten met de Basecamp software. Met de OSM-kaart verdwaal je echt niet in de bossen, een prima gratis alternatief dus. In Nederland reden we met twee Garmins op het stuur met de Topo Pro-kaart en de OSM-kaart. Deze twee doen niet voor elkaar onder.

Garmin Edge Touring getest: de conclusie

We hebben hier een prima apparaatje te pakken. Simpele bediening. Geen trainingsanalyse voor de racefietser, wel een eenvoudige en uitgebreide navigatiehulp voor de tourfietser die van de gebaande paden af wil. De Touring Plus blijkt heel bruikbaar voor de fietser die behalve de route vastlegt ook de hartslag controleert en na verloop van tijd de auto weer wil terug vinden. Is er niets aan te merken? Jawel, de Touring noemt een fietspad een ‘cycleway’. De vertaling is nog niet compleet zo lijkt het. De e-bike functie ontgaat ons. Bijna elke e-Bike heeft een display met snelheid en accustatus. Daar voegt de Touring niets aan toe.

Getest Bryton Rider 60

De Bryton Rider 60 is de opvolger van de al enkele jaren oude Rider 50. De Rider 60 wordt geleverd met kaarten van de Benelux. Het apparaat is volgens Bryton bedoeld voor de weg en het terrein.

Bryton Rider 60 EBryton Rider 60 getest: bediening en scherm

Het scherm van de Bryton Rider 60 is iets minder goed leesbaar dan dat van de Mio. Reden: Bryton heeft een aanraakscherm, dat ongevoelig is voor regendruppels. Met de backlight aan is de leesbaarheid overigens prima. De bediening van de Rider 60 bestaat uit een combinatie van aanraakscherm en knoppen. Feitelijk gebruik je die knoppen alleen om de registratie te starten en te stoppen, de overige handelingen kan je via het touchscreen uitvoeren. Of met de knoppen, want die keuze is er dus ook.

Bryton Rider 60 getest: routes vastleggen

De Bryton Rider 60 start niet vanzelf met het loggen van de rit. Je moet die functie bewust activeren. Wel is er een handige ‘auto-pauze’ functie. Alles wordt keurig gelogd en weergegeven, snelheid, cadans en hartslag komen binnen via de ANT+ sensoren. Deze Bryton is meer een trainings-gps dan bijvoorbeeld de Garmin, Falk of de Mio. Dat betekent dat je met uitgebreide trainingsschema’s kan werken. Niet iets dat veel e-bikers zullen doen, dus in die zin biedt de Rider 60 meer functies dan je zult gebruiken. PLANNEN Over de weg maar ook verharde wegen en paden kan de Bryton goed plannen: Route-aanwijzingen worden op het scherm weergegeven. Dat kan fullscreen, maar desgewenst ook in een deelveld. Of, als je dat wilt, met een piepje. Route-aanwijzingen kunnen zelfs verbaal, draadloos via bluetooth, worden doorgegeven aan een oortje!

Bryton Rider 60 getest: software

Om de Bryton aan de pc te koppelen moet je Bryton Bridge installeren. Hiermee kan je de gps zelf bijwerken als er een nieuwe versie van de software is. Sinds de laatste update kun je direct vanaf je pc gpx-routes naar de gps uploaden of bestanden van de Rider naar de pc downloaden. Dit kon voorheen niet zonder de koppeling via internet en brytonsport.com. Ook de koppeling met Strava is verbeterd. Je kan nu vanaf brytonsport.com direct uploaden naar Strava. Je mag ook een tcx-bestand – dat je eerst via Bryton Bridge hebt opgeslagen – uploaden naar Strava

Bryton Rider 60 getest: kaarten

De Bryton Rider 60 wordt geleverd met kaarten van de Benelux. Afgelopen winter kwam Bryton met een update. Fietsroutes worden nu in kleur weergeven en onverharde paden zijn ook routable. Een goede verbetering! Niet alle paden van de Open Street Maps zijn zichtbaar op de gps, maar zeker beter en vaker dan op de oude kaart die we eerst hadden. Je kunt zelf geen kaarten uploaden, de updates komen altijd van Bryton. Ze combineren de OSM-kaarten met de Navteq HD-kaart. Voordeel: voor de Benelux zijn
de Open Street Maps beter, maar in landen waar dat niet zo is kun je terugvallen op Navteq. Via brytonsports.com zijn zowel Navteq kaarten als routable Open Street Maps aan te schaffen.

Bryton Rider 60 getest: de conclusie

Doordachte, veelzijdige gps met regenbestendig aanraakscherm en verbale navigatie via bluetooth. Goed, veelzijdig kaartmateriaal. We hebben gedurende de test intensief contact gehad met Bryton en zijn positief verrast over de feedback en oplossings-gerichtheid van Bryton Nederland. Heel prettig!

Getest Falk Ibex 32

Met de Falk lbex 32 richt kaartenmaker Falk zich op toerfietser. Het apparaat is méér dan alleen een routezoeker, want het kastje levert ook informatie over openbaar vervoer en bezienswaardigheden.

Functionaliteit

Falk-Ibex-32Met een groot duidelijk scherm is de Falk lbex 32 goed af te lezen. Opstarten duurt lang, na het aanzetten duurt het wel 1 minuut en 20 seconden voor we aan de slag kunnen. Met de Nederlandse taal ingesteld zie je op de gps af en toe nog wat Duitse woorden voorbij komen. De vertaling is nog niet helemaal af.

Je kan niet eenvoudig zien voor hoeveel procent de accu nog vol is. Dit is alleen mogelijk via de setup-functie van het apparaat. Ook tijdens het laden is de status van de batterij niet goed te zien. De geteste Falk Ibex 32 heeft overigens een verwisselbare accu. Je kunt dus een tweede accu bij je steken. De accu houdt het wel een dagje vol als je niet de hele dag het scherm aanhoudt. Wel laat de lbex je nu en dan schrikken door te klagen over een bijna lege accu, terwijl bij laden blijkt dat de accu nog voor meer dan de helft vol zit!

We hebben de gps onder getest op de fiets en te voet in Berlijn. De Falk Ibex 32 geeft goede navigatie aanwijzingen, zowel gesproken als via piepjes. Soms heeft de lbex wat moeite om op het fietspad te blijven. Zelfs als er een fietspad is stuurt hij je af en toe over de weg. Soms zo extreem dat hij je rechtsaf van het fietspad afstuurt, de weg op, om vervolgens aan te geven dat je weer naar links moet het fietspad op! Ook bij deze gps geldt: blijf zelf logisch nadenken.

Getest Falk Ibex 32, met reisgids info

De Falk lbex 32 is zeer informatief met Marco Polo/Kompass reisgids-info. Hij geeft niet alleen ‘points of interest’ aan als nuttige punten, maar met beschrijving en zelfs foto’s. Het enige minpunt is de snelheid. Het opzoeken van deze punten duurt seconden en dat is best veel als je op straat staat te zoeken naar de volgende bestemming. De performance in de database is langzaam.

In Berlijn hebben we ook de 0v-planning getest. De Falk lbex loodste ons feilloos met de U- en S-Bahn door de stad! Falk geeft aan dat de Marco Polo, Kompass en openbaar vervoersinformatie één maal per jaar wordt geupdate. De openbaar vervoersinformatie is overigens niet beschikbaar in de Benelux; vooralsnog werkt dit alleen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.  De kaarten zijn van zeer goede kwaliteit en zeer duidelijk. Wellicht logisch, Falk is immers een uitgever van landkaarten.

Getest Falk Ibex 32, conclusie

De Falk lbex 32 is een goede digitale reisgenoot. Zonder internet heb je toch alle points of interest bij de hand, waardoor de lbex als zeer compleet beschouwd kan worden met genoemde reis-gids en openbaar vervoers-informatie.

Fietsnavigatie test: Mio Cyclo 505

De Mio Cyclo 505 is de opvolger van de 305. De 505 is vooral platter en lichter dan de 305. Qua software en mogelijk heden verschillen de modellen niet veel. BEDIENING EN SCHERM Het beeldscherm van de 505 is beter leesbaar dan de voorganger 305. Nadeel van het heldere scherm is wel de (over) gevoeligheid voor waterdruppels en modderspatten.

Uiteraard kan je met de Mio je rit loggen. Garmin gebruikers zullen het jammer vinden, dat er geen autostart/ stop is bij het opnemen van de track. Aan de andere kant: niet iedereen wil bij de voordeur beginnen met loggen. De Mio neemt een gemiddelde van de actieve tijd. Wanneer je stilstaat of even rust, wordt dit er uitgefilterd.

Mio Cyclo 505 met surprise me functie

Weet je even niet welke route je wil gaan fietsen, dan heeft Mio Cyclo 505 een leuke functie: ‘Surprise Me’. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je van A naar B wilt (werkelijke afstand bijvoorbeeld tien kilometer), maar dat je er dertig kilometer over wilt doen. Mio rekent dan een aantal routes van ongeveer dertig kilometer voor je uit. De ervaringen met Surprise Me zijn wisselend. De ene keer krijg ik een perfecte rit voorgeschoteld, terwijl de Mio me de volgende keer lussen over woonerven laat rijden.

Mio Share software

Mio-cyclo-505-wifi-gpsDe Mio Cyclo 505 in deze fietsnavigatie test werkt met de Mio Share software en kan gewoon aan de computer worden gekoppeld als externe schijf. Je sluit hem aan via usb en de computer herkent de externe schijf. Routes in gpx-formaat kan je er zo opzetten en gefietste routes, mits opgenomen, kun je er zo vanaf halen. Echter, dan mis je wel een aantal functies. Daarvoor moet vanaf de Mio een installatie-file op de computer worden gezet, waarna de software kan worden geïnstalleerd als applicatie met de naam ‘Mi Share’. Mio Share is geen handig programma. Hoewel het een web-based applicatie is, kan deze alleen worden gebruikt op de computer waarop deze is geïnstalleerd. En dan nog alleen met een internet verbinding. Offline of met een slechte wifi-verbinding werkt het niet. Dat is dus lastig in je tent op de camping met krakkemikkig wit-ontvangst. Heb je thuis niets voorbereid en de Mio niet geladen met routes, dan kun je er dus weinig mee. Mio Share werkt alleen in combinatie met Internet Explorer. Op iOS werkt Mio Share niet.

Een ritje plannen van Oss naar Amerongen kinkt simpel. Maar als de Mio Cyclo 505 op deze route geen veerponten en zelfs de Waalbrug niet kent, dan wordt het wel een lange route. Maar ook hier geeft de Mio de volgende keer dan weer wél een perfecte route. Zelf de grove lijn van een route kennen is dus handig. Routes plannen via de Mio Share software is een drama. Tijdens het zetten van waypoints mag de afstand tussen die punten niet meer dan 25 km zijn. Feitelijk onbruikbaar dus; een ritje Doorn-Lelystad is dus niet door Mis Share uit te rekenen. Niet gebruiken dus voor routeplanning en fijn plannen via een andere online planner.

Kaarten Mio Cyclo 505 de kaarten

De Mio Cyclo 505 wordt geleverd met goede kaarten van West Europa, maar de detaillering op het niveau van smalle bospaadjes is gebrekkig. Je kunt zelf de kaarten niet updaten ster een OSM op zetten. Mio zegt dat ze TeleAtlas-kaarten en de OSM-kaarten combineren, om er voor te zorgen dat ze naadloos samenwerken. Zonder de TeleAtlas-kaart zou je niet kunnen navigeren met de Mio. Op onze vraag waarom de OSM-kaarten op de Bryton of de Garmin dan tóch meer details tonen, hebben we van Mis geen helder antwoord gekregen.

Test conclusie: Mio Cyclo 505

De Mio Cyclo 505 is een fijn te bedienen apparaat, goed leesbaar scherm. Geleverd met kaarten voor meer dan twintig landen. Blinkt zeker niet uit als routeplanner. Surprise me functie is goed verzonnen, hopelijk verbetert de kwaliteit van de gegenereerde routes in de toekomst via een software update.

Deze fietsnavigatie test in verschenen in het blad

6 thoughts on “Fietsnavigatie test door E-bike & Trekking

  1. woenk zegt:

    ik ben op zoek naar een navigatie voor op de mountainbike dus off road routes,
    en ook op mijn racefiets met hartslag en cadans kan,
    wat zouden jullie aanbevelen?

  2. Gerrit zegt:

    Wij zijn op zoek naar een goed en gemakkelijk te bedienen fietsnavigatie-apparaat. Wij zijn recreatieve fietsers 60+ met een e. bike en we fietsen ongeveer tussen de 5 en 6 duizend kilometer per jaar en meestal via knooppunten. Wat zou u ons adviseren. Graag gemakkelijk te bedienen, goed leesbaar ook in de zon, indien gesproken goed hoorbaar en mogelijk ook een beetje betaalbaar. Graag uw advies.

    • Bike Brothers zegt:

      De Teasi One zou dan prima voldoen, dit is een voordelig en eenvoudig navigatie systeem, compleet met kaarten van Europa. De Knooppunten routes worden met een paarse lijn aangegeven op het toestel.
      Wilt u een wat degelijker toestel (beter bestand tegen water en vocht) en mooiere afwerking dan kunt u kiezen voor een Mio Cyclo 310 (Benelux kaarten) of 315 (Europa kaarten). De Mio heeft dezelfde kaarten als de Teasi (OSM), maar is wel bijna €100,- duurder. De Falk Ibex 25 is ook een goede optie en kan later eventueel ook met nog meer gedetailleerdere kaarten van Falk worden uitgerust.

    • Yvonne zegt:

      Mijn vader heeft ook de Teasi One en vindt het een prima apparaat wat betreft gebruik. Er zijn een paar nadelen. Hij kan het scherm niet lezen bij zonnig weer, en het vinden van de satellieten duurt echt te lang. Hij is daarom op zoek naar een andere fietsnavigatie.

      • Bike Brothers zegt:

        Als je vader geen hartslagmeter nodig heeft dan zou de Mio Cyclo 200 een goede optie zijn. Met duidelijk menu en een groot 3,5″ scherm (tikje groter nog dan het scherm van de Teasi). Een andere (wel duurdere optie is de Garmin Edge 1000 explorer), deze is speciaal ontwikkeld voor de recreatieve fietser. Werkt met Glonass GPS, waarmee een snelle ontvangst is gegarandeerd. Ook een mooi groot scherm, duidelijk afleesbaar. https://www.fiets-navigatie-shop.nl/winkel/garmin-edge-1000/
        Komt in veel testen als erg goed naar voren.

        Vriendelijke groeten, Bike Brothers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.